Pages

Wednesday, November 11, 2009

Wan

Harini saya teringatkan arwah tok wan saya. Tok wan/wan adalah gelaran buat datuk/atuk jika di kampung saya. Saya dan adik beradik biasa panggil 'wan' saja (bukan tok wan). Orangnya tinggi, tegap dan berkulit gelap. Dah lebih 26 tahun wan pergi. Saya masih ingat, pulang tergesa-gesa ke kampung untuk menatap wajah wan buat kali terakhir. Waktu tu saya darjah lima. Wan meninggal dunia setelah terkena stroke masa berjalan meniti batas bendang tika hari sedang rembang.

Wan hanya mengerjakan bendang di kampung. Selain tu, wan akan jadi peraih buah-buahan seperti durian dan rambutan jika musim buah-buahan tu tiba. Saya antara cucu paling rapat dengan wan. Wan suka sangat melayan kerenah saya jika pulang melawatnya di kampung. Waktu tu, saya akan diusung dengan pelantar basikal tuanya yang berpalang tu. Pelantar basikal wan besar sungguh, sampai saya boleh duduk bersila kat atas tu hihihi! Di waktu lapang, wan suka jumpa kawan-kawan dia kat kedai kopi di pekan, saya pasti dibawanya sekali. Nanti wan akan pesan kopi o dengan roti bakar untuk saya. Kopi yang panas tu dia akan tuang dalam piring pelapik cawan tu, lepas tu saya akan hirup pelan-pelan sampai habis, indahnya kenangan itu.

Syarat nak duduk atas basikal wan, mudah saja. Kedua-dua kaki saya harus diikat ke depan dengan sehelai kain yang sudah dipotong panjang. Tujuannya supaya kaki saya tidak akan termasuk ke dalam lidi roda basikal wan. Kemudian saya akan dibawa keliling pekan, sekadar makan angin atau sekali-sekala wan bawa saya ke kedai mainan. Banyak juga permainan yang sempat wan belikan untuk saya, entah kenapa saya memang saaaaaaangat dimanjakan di kampung...seronok sangat! Tapi, ada satu hari tu, sedang saya duduk di pelantar basikal wan, tiba-tiba kaki kanan saya terlepas dari ikatan. Serta-merta kaki kecil saya termasuk ke dalam roda basikal wan sehingga kayuhan basikal wan jadi terhenti. Darah meleleh di buku lali saya, kulit di bahagian itu terkopek agak luas. Anehnya, saya tak menangis langsung. Sebaliknya, cuma wan yang agak panik dengan kejadian itu, sehingga wan jadi trauma nak meneruskan perjalanan. Akhirnya kaki saya dibersihkan dan diikat semula, sementara wan sekadar menuntun basikal tuanya sehingga tiba ke rumah. Sampai di rumah, jenuh wan dileter oleh tok (nenek) sampai merah mulut. Wan cuma diam je, macam mengakui kesilapan sendiri. Dan saya masih mampu 'melihat' kisah itu hingga kini. Kesian wan. Sampai kini parut di kaki saya jelas kelihatan. Ianya kenangan abadi antara saya dengan wan.

Sewaktu wan di ambang pemergiannya, dia sempat menjenguk kami sekeluarga di KL. Saya masih ingat, waktu tu wan datang KL dengan keretapi, bawak dua biji buah durian yang agak besar. Memandangkan wan menggunakan kenderaan awam, jadi wan harus memikirkan tentang keselamatan orang lain juga, jadi buah durian yang dua butir tu, wan tarah semua durinya sampai licin dan kuntul. Dah tak ada rupa buah durian langsung jadinya. Waktu nak berangkat balik ke kampung semula, saya dan mak sempat melihat wan berdiri di halaman rumah, memandang ke arah rumah kami, agak lama. Lama sekali.

5 comments:

ziekiera said...

Lara...
Syahdunya kenangan lalu...hampir serupa ngan kak zie tapi sebelah ayah di terengganu k zie panggil tok wan utk pompuan,tok ki utk lelaki manakala sebelah mak di Gombak,atuk dan nenek. Istimewanya kak zie mesra dan terasa disayangi oleh kedua2 belah pihak.mungkin kerana kak zie petah,lincah dan brutal skit masa kecil dulu...semua dah tak ada..namun kenangan terindah tetap terpahat di sanubari..moga2 mereka tenang dan dicucuri rahmat Allah...aminnn

azie said...

salam Larr...
Seronok bace kamu dan kisah lalu... teringat jg aku dan kisah laluku. seronoknya jadi kanak2 kn? tapi xkn selamanya nk dok tmpt yg sama je kn?

jowopinter said...

Membaca cerita ini, saya teringatkan almarhum atok saya...

KAMATO said...

moga rohnya dicucuri rahmat

Mak Su said...

sedih bila part dia melihat ke rumah tu... moga ruhnya dicucuri rahmat, amiinn