Pages

Wednesday, October 7, 2009

18 Syawal

Harini, Harith mula menduduki PMR. Doaku tak putus-putus agar dia dipermudahkan menjawap tiap soalan. Sekarang hanya tawakal dan redha saja yang mengambil alih tugas usaha. Lepas Harith ke sekolah, kami keluar minum pagi di kawasan berdekatan. Saja ambil angin pagi di luar, dah lama sangat memerap kat rumah. Dalam perjalanan, adik lelakiku telefon, menyampaikan berita sedih. Pak Ngah Chin telah pulang ke rahmatullah awal pagi tadi, innalillah. Tak dengar pula dia mengadu sakit atau apa, cuma masanya saja sudah tiba dipanggil Tuhan.

Balik rumah, log-in email, ada berita manis pula menunggu. Dua penulis JS berjaya membawa novel mereka ke drama tv. Kedua penulis itu memang tak dapat dinafikan lagi bakat mereka, yang pasti bukan aku huhu! apa pun bibir terus menguntum senyum untuk kejayaan pertama milik JS ini, syabas!

Erm...apa lagi ye? teringat pula cerita semalam. Sedang enak menikmati tosei, telefon berdering, suara As dari pejabat memanggil. Sebelumnya pula, ada mesej di telefon, kiriman Nozy. Macam nak menitis air mata baca mesej dari Nozy yang penuh perhatian dan kasih-sayangnya. Thanks dear, ku amat menghargainya! Berbalik pada cerita AS dan suaminya ni, yang dulu pernah kuceritakan di blog ini. Menurut As, suaminya dah putuskan hubungan dengan kekasih gelapnya. Aku bersyukur dalam hati, akhirnya As terlepas dari belenggu siksa perasaannya. Tapi, kata As, suaminya kini dah jadi Mr. Mama la pulak! jobless, buat masa sekarang hanya menganggur di rumah, jaga anak. Hmm... apa yang boleh aku cakap buat memudahkan As? "Sabarlah As. Kalau ini dugaan seterusnya dari-NYA, you kena redha. Mungkin ada baiknya juga kalau dia yang ambil alih tugas di rumah..." kata aku, seadanya. Harap As terpujuk dan terus bersabar.


0 comments: