Pages

Friday, May 15, 2009

Dan sebenarnya...

Balik dari pesta buku, kepala aku ligat balik berputar (lorr...tak abis2 lagi cerita sehari tu?) NGAAA! saje je aku nak panjangkan cerita sejemput aku tu. Pasal tersangatlah singkatnya waktu, dan tersangatlah banyak perkara yang berlaku, dan teramatlah berharganya kenangan itu, agaknya.

Banyak persoalan yang buat aku serabut kepala. Ada semangat yang tersuntik, tapi masih belum terangsang. Melihat kawan-kawan dengan novel baru, hati pun seakan teruja untuk mengorak langkah lagi. Tapi semuanya masih serba tak menjadi. Kenapa lama sangat aku mengambil masa? Yang bertanya, mana buku baru? aku menjawab seadanya saja. Jawapan yang ala-ala melepaskan batuk di tangga aja la. Tapi bila balik ke rumah, barulah persoalan itu aku fikir secara mendalam.

Aku sangat 'meminta' Akil, sejak tidak lagi terikat dengan alam pekerjaan. Pemberian-NYA yang amat bermakna ini, membuatkan aku sangat bahagia dan bersyukur. Kehadiran Akil membuatkan aku sibuk. Aku macam dah tak ingat lagi yang aku pernah menghasilkan sebuah novel dulu. Daripada makan, minum, mandi, tidur, main, meragam dan macam-macam lagi, aku harus ada bersama Akil. Akil bergantung sepenuhnya pada aku. Kalau dulu, itulah yang aku harapkan daripada anak-anakku. Tapi aku tak berpeluang untuk menikmatinya, sebab anak2 lebih rapat dengan abah mereka. Aku sangat sibuk dan terikat dengan kerja dan waktu pejabat. Kelebihan en hubby pulak, sebab dia kerja sendiri. Makanya, dia akan ada lebih banyak masa dengan anak-anak berbanding aku. Dan sekarang, untuk pertama kali sejak bergelar ibu, aku diberikan peluang untuk merawat dan membesarkan Akil sepenuhnya. Dari pagi sampai ke malam, aku harus berada di sisi Akil. Siang, Akil sangat takut aku 'hilang' dari pandangan matanya. Bila malam, Akil sangat cepat menghidu jika bau badan aku hilang barang seminit dari sisi dia. Begitulah aku dan Akil saban hari.

HOHOHO! Banyak sungguh alasan aku kan? walaupun aku yang sebenarnya terlebih-lebih dan terlampau-lampaunya meleka dan melalaikan diri dengan kehadiran Akil, sampaikan masa dia dok tido tergedang atas katil pun aku nak tunggu jugak huhu! Dia bernafas teratur, mukanya yang tenang, dengkurannya yang halus...buat aku rasa tak nak lepaskan peluang langsung untuk memerhatikan detik itu. Sememangnya aku sangat parah!

1 comments:

Nazurah Aishah said...

:)

Lara, setahun takpe...dua tahun pun takpe kan... yang penting Lara puas dengan apa yang Lara hasilkan...

sy sentiasa doakan utk Lara!