Pages

Monday, February 25, 2008

Ulor weh!

*gambar sekadar hiasan..

Alkisahnya, saya sekeluarga balik ke rumah mentua di Seremban weekend sudah. Dah lama rasanya tak tidur rumah kakak ipar (dekat2 rumah mak mentua aja). So, plan menjadi. Me & hubby tidur bilik hujung, tingkapnya betul-betul mengadap hutan (idokler tebal sgt hutannya pun..). Tidur mmgler nyenyak, pasal tingkap 3 panel tu, 1 panelnya mmg takleh tutup. Udara segar, angin malam yg menerobos masuk tentulah men'syahdu'kan lagi dengkuran kami. Alhamdulillah, esoknya Allah 'menghidupkan' kami semula dari lena.

Masa nak balik ke KL semula, saya berhajat mengemas semula tilam, cadar, bantal-bantal yg digunapakai semalam. Saya tarik tilam bujang yang bertindih, untuk melipat dan menyimpannya semula. Alangkah terkujutnya saya, ada makhluk rupanya yang sedang melingkar di dalamnya. Menyedari tempat perlingkarannya sudah diterokai manusia, dia pun melibas-libaskan ekornya yang panjang itu seakan-akan marah!

Apa lagi, "Mak! ada ular! ada ular!..." lintang pukang saya campakkan tilam tu semula dan berlari melejas-lejas keluar mendapatkan sedikit udara (masa nampak ular tu, saya macam terlupa nak bernafas kejap!) Bilik tu ditutup rapat supaya ular yg mungkin turut terkujut melihat saya itu tidak lari keluar dan merayap ke seluruh rumah pulak. Tak ada siapa yang berani menangani ular berwarna hijau tu. Akhirnya, setelah 20 min, 2 orang petugas bomba pun tiba dengan kayu yg bercangkuk di hujungya.

Tapi saya terkilan, sebab ular tu berjaya melarikan diri ke luar tingkap yang mmg sedia terbuka itu. Puas bilik digeledah, namun bunyi suaranya yang bersereh sebelum itu pun sudah tidak kedengaran lagi. Kata mak, tu mungkin ular terbang-terbang yang biasanya banyak terdapat di dahan-dahan pokok. Adoilaa... buatnye masa dia terkujut tu, terus dia terbang hinggap kat bahu saya? ya ampunnn...

:( harap-harap 'dia' tak datang mengganggu lagi, dan semoga Allah melindungi seisi keluarga dari malapetaka...

5 comments:

Iza'Izz said...

eeeeee... teman memang geli geleman nengok ulor nie.... Alhamdulillah, selamat mike sampei ke Kl yer... Aminnnn.

Manjlara said...

iza - hehehe! aku pn geli geleman senaunye, tapi yg geli geleman tu la yg Tuhan nak kasi tersempak :D alhamdulillah, sumer ok.

Mak Su said...

ulau? eeiiii...tatutnyer

Manjlara said...

maksu - keh keh keh!

cik khaulah said...

salam,
uhukz.baca citer ulor ni buat sy sendri trauma.
ada pengalamn yg sama spt cik manjlara.
sampai skarang still takot dgn ulor.
:)